Asociația CERTA

Str. Principală, Nr. 79, Cataloi, Jud. Tulcea, Romania

Misterele Dunării, nr. 12, Martie 2020

Nicolae Georgescu-Tulcea

INSCRIPȚII PE O HARTĂ...

În anul 1915, sub egida Marinei Militare Române şi în coordonarea lt. colonel Drăghicesco vedea lumina tiparului la Bucureşti lucrarea „Dunărea - De la Porţile de Fier la Marea Neagră. Hartă destinată a servi Navigaţiunei”.[1] 

 

Harta, care se putea desfăşura pe o lungime totală de 10 metri, fiind  formată din elemente de 40 cm lipite unele de altele este o lucrare deosebită, punând la dispoziţia navigatorilor pe Dunăre, fie ei civili sau militari, un material de navigaţie detaliat.

 

În urmă cu 10 ani, am descoperit într-un anticariat din Bucureşti un exemplar al acestei hărţi. Studiindu-l mai atent, am găsit o serie de inscripţii manuscrise, apărţinând  Lieut. R. S. Bird din Royal Navy Voluntier Reserve, comandantul H.M.M.L 210, care  obţinuse  harta  în  Galaţi, în data de  13 decembrie 1918, când se îndrepta cu nava sa spre Budapesta.

Să facem o analiză  a  informaţiilor ce pot fi obţinute din aceste date,  aparent sumare, dar care îşi găsesc corespondentul într-o serie de publicaţii ale vremii, pe care am avut ocazia să le studiez în 2014 la Londra, la  Imperial  War Museum.

 

„H.M.M.L.” este prescurtarea „His Majesty Motor Launch”. Construite între 1915 - 1918, în trei versiuni, numerotate de la nr.1 la nr. 580 (versiunea I - nr. 1-50, versiunea II nr. 51-550, versiunea III nr. 551 - 580), având ca diferenţe numărul de membri ai echipajului, lungimea navei, tipul de armament, puterea motoarelor, aceste ambarcaţiuni au fost iniţial utilizate pentru apărarea coastelor Marii Britanii de atacurile submarinelor germane, ulterior pentru misiuni de patrulare şi luptă în diferite zone de conflict.[2] După armistiţiul din 11 noiembrie 1918 se creează două flotile noi în Europa, cu misiunea de patrulare și menţinerea siguranţei pe Dunăre şi Rin.

 

Flotila de Dunăre, creată  în  decembrie 1918 şi aflată sub comanda (1919-1920) a Cp. Vernon Haggard şi ulterior a cp. James F. Warton, avea ca navă comandant H.M.S. Gloworm - insect-class gunboat - cu baza la Baja în Ungaria, căreia i s-au alăturat 15 Motor Launch din categoria a II-a. Din jurnalul de bord al H.M.S. Aphis, navă din acceaşi categorie cu H.M.S. Gloworm, din cadrul aceleiaşi Flotile de Dunăre, cu baza la Belgrad şi ulterior Baja, am putut identifica numerele navelor M.L. din Flotila de Dunăre: 196, 202, 208, 210, 225, 228, 236, 240, 368, 430, 434, 436, 484, 504, 509. Aceasta flotilă şi-a adus un aport considerabil în luptele de pe Dunăre în contra Flotilei de Dunăre a comuniştilor conduşi de Bela Kun.[3]

Continuare în ediția tipărită a Revistei Misterele Dunării, Nr. 12 sau în varianta online, pe Google play cărți (în curând)

 

[1] Marina Militară, 1915, Dunărea - Dela Porţile de fier la Marea Neagră, Hartă destinată a servi Navigaţiunei, Model lt. colonel Drăghicescu din Marină, Bucuresti, Atelierele grafice Socec&Comp., Societate anonimă, 1915

[2] Maxwell G, The Motor Launch Patrol, London and Toronto, I. Dep. Dent and Son, Limited, 1926

[3] The Naval Service of Vice Admiral Sir Vernon Haggard, 1918-1932, Imperial War Museum, Greenwich, England, Imperial War Museum, UK, 1919